Vilken bloggartyp är jag?


Eftersom jag är rätt ny på det här med bloggande, har jag ägnat lite tid åt att sondera terrängen. Det slår mig att bloggsfären måste vara världens största arbetsplats. Kollegor på distans, liksom. De flesta som skriver en blogg följer varje vecka ett antal favoriter, länkar till andra bloggar, intressanta artiklar, skriver kommentarer som länkar tillbaka till den egna bloggen, inspireras av/snor uppsalag från andra bloggar etc. De största bloggfantomerna lär till och med känna varandra, ordnar träffar och använder sin blogg som en länk att bygga sin karriär på. Jisses alltså. Där ligger man i lä.

Långt ifrån alla når ju dock upp till "bloggfantom"-status men det finns trots allt bloggartyper som utmärker sig. Jag hittade en gammal artikel från tidningen Metro som listar ett antal populära bloggartyper: modebloggaren, kändisbloggaren, PR-bloggaren, sjukdomsbloggaren, fitnessbloggaren, mamma-/papabloggaren, utviksbloggaren och den politiska bloggaren. Känner inte direkt att jag passar in i någon av dessa kategorier men då är å andra sidan min blogg inte så populär... än. Och visst fattas några kategorier, t ex indredningsbloggaren (hur kunde Metro glömma denna?), fjortisbloggaren (hej, jag är typ fjorton (17) och gillar kläder, smink, fester, killar och min lilla hund), modellbloggaren (mer el mindre avdankad modell som visar narcissistiska bilder på sig själv) och uppstickaren kändismamman/pappa-bloggaren som i egenskap av sitt nyblivna föräldraskap skapar en svårslagen mix. Listan kan göras längre.

Så vad är det då jag skriver? En blogg... en helt vanlig dagbok alltså (fast kanske en aning mindre privat). Måste det vara mer än så? Vilken bloggartyp är du? Vem är du, vem är jag? Nu går min hjärna i spin så jag sparar och trycker på "publicera".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0