Sanna Lundell & Martina


Man kan inte kommentera på Sanna Lundells blogg, alltför många troll tydligen. Om man hade kunnat det, skulle jag ha skrivit följande angående hennes inlägg om sitt ogillande gentemot det privata barnsjukhuset Martina:

Jag håller med dig i sak Sanna. Jag önskar också att alla svenska barn (och alla andra länders också för den delen) borde ha den bästa tänkbara vård helt utan kostnad. Men det ser inte ut så idag. Jag har inte själv besökt Martina och tänker med största sannolikhet inte köpa deras tjänster heller. Men jag hade nog övervägt det om lokalen låg i närheten av där jag bor. För de fåtalet tillfällen jag haft kontakt med framför allt akutsjukvården för barn, har varit allt annat än positiva. Så länge barnet är under 6 månader så har det ändå gått hyfsat smidigt. Små spädbarn har ändå en gräddfil till vård pga att de är just - små. Men därefter har vi bemötts allt annat än positivt de gånger vi velat komma in med vårt sjuka barn. Vi har verkligen inte åkt dit i onödan ska jag säga. Det är inte direkt så att vi har längtat efter att få spendera flera timmar tillsammans med kräksjuka barn i ett väntrum mitt i natten. Men just det är det bemötandet vi fått. De vill inte att man ska komma. Man får en uttröttad och lite småirriterad person framför sig som med släpig stämma undrar varför man upptar deras tid. Och där står man med sitt lilla barn som knappt kan andas eller som är helt utslaget efter en veckas kamp mot över 40-gradig feber.

Jag är helt övertygad om att de här personerna inte skulle bete sig så om de hade Barnsjukhuset Martina som arbetsplats. De är naturligtvis så att de är helt överbelastade, utslitna och uppgivna över för långa arbetspass, för lite personal, för få resurser och en bakåtsträvande arbetsgivare.

Orkar ni läsa lite till? Fint då fortsätter jag.

Problemet med den allmäna sjukvården är, enligt mig, att den har haft för lite konkurrens. Övriga branscher drivs framåt av det faktum att de har konkurrenter. Ekvationen är mycket enkel - har man inte det bästa erbjudandet går kunden till någon annan. Jag önskar att någon kunde komma på den gyllene formeln för hur den bästa möjliga vården kunde erbjudas gratis till alla svenska medborgare, inte bara barn. Tills dess välkomnar jag barnsjukhuset Martina och hoppas att dess verksamhet kan inspirera den allmäna sjukvården om hur en sjukvårdsmottagning bör vara.

...okej, det här kanske blev lite längre än vad som skulle fått plats i kommentarsfältet i hennes blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0